Mike Groenestijn werkt drie jaar bij DITCO als Netwerkbeheerder. Wat hem betreft is het één van de grootste complimenten dat je wordt teruggevraagd door een eerdere opdrachtgever. Want inmiddels werkt Mike weer twee en een half jaar voor een oude opdrachtgever op een nieuwe opdracht.

De opdracht

De vraag van de opdrachtgever aan Mike? Het inzichtelijk maken van alle beheertaken, werken aan een verbeterde rapportage, het automatiseren van standaard beheertaken en het beter aantoonbaar maken van de uitgevoerde werkzaamheden. Met als einddoel van de klant om op een efficiënte manier meer “in control” te zijn.

Tijdens het project heeft Mike voornamelijk zijn bijdrage kunnen leveren aan het standaardiseren en automatiseren van de uitrol van nieuwe routers en switches. Mike: “Mijn grootste expertise binnen deze opdracht was het standaardiseren van de 250 WAN locaties en het schrijven van een script voor de geautomatiseerde uitrol van de nieuwe netwerkapparatuur”.

Een uitdagende klus, maar wel eentje die Mike direct aansprak. Mike: “Ik ben zelf aardig visueel ingesteld en vind het daarom ook interessant bij deze opdracht om te zien dat een kleine wijziging op het netwerk zowel direct als indirect effect heeft op de aansturing van fysieke randapparatuur. Denk aan elektropompen die na een wijziging langzaam in toeren zakken of kleppen die terug naar de fallback positie draaien. Dat is gewoon een omgeving die mij heel erg trekt”, geeft Mike aan.

Vooral het bulk aspect was bij deze klus interessant, volgens Mike. “Voor de uitrol van de ruim 500 devices waren nog geen tools beschikbaar. Ook was er geen budget beschikbaar gesteld om hier tooling voor aan te schaffen. Hierdoor waren we genoodzaakt om binnen de uren van het project een custom script te schrijven voor de uitrol welke zijn input uit verschillende bronnen haalde”. Tijdens de uitrol was communicatie erg belangrijk. “Zelf fungeerde ik tijdens de fysieke uitrol als remote engineer om de field engineer te ondersteunen. Door deze communicatie hebben we alle WAN locaties binnen hun change window succesvol kunnen vervangen”, gaat Mike verder.

“Omdat intern bij de klant de kennis ontbrak, werd er een trainer van Cisco ingehuurd. Een bijkomend voordeel was dat de externe medewerkers zoals ik hierbij ook aan konden sluiten.”

Mike GroenestijnNetwerkbeheerder

De uitvoering van de taken binnen de opdracht verliepen op een enkele keer na zoals gehoopt. Mike: “Dit komt denk ik onder andere omdat we veel taken geautomatiseerd hadden binnen het project, bijvoorbeeld het inspoelen van de routers. Helaas heeft het project wel een aantal maanden stil gelegen. Dit kwam omdat er problemen waren op het bestaande netwerk waardoor data niet altijd bleek te kloppen. Uit voorzorg moesten we stoppen om eventueel erger te voorkomen”. Maar dit betekent niet dat Mike heeft stilgezeten tijdens zijn opdracht. “Met de softwarematige updates van SD-WAN op de planning, zijn we bezig gegaan om de voorbereidingen hiervoor te treffen. Zo hebben wij bijvoorbeeld de configuraties van alle ISR routers opgeschoond of aangepast om de migratie straks makkelijk te laten verlopen.”

Kennisontwikkeling

Daarnaast is Mike enthousiast over de kenissessies bij DITCO. Mike: “Vorig jaar hadden we een Palo Alto training die door een collega werd georganiseerd. Hij had een aantal Virtual Palo Alto Firewalls geregeld binnen DITCO die we in de praktijk konden gaan testen. Dat is tof omdat je direct resultaat ziet van bijvoorbeeld de manier waarop Palo Alto omgaat met IPS”. Tijdens het project bij de klant ging Mike met het team met SD WAN aan de slag. Mike: “Omdat intern bij de klant de kennis ontbrak, werd er een trainer van Cisco ingehuurd. Een bijkomend voordeel was dat de externe medewerkers zoals ik hierbij ook aan konden sluiten.”

“Ik heb voor DITCO als werkgever gekozen vanwege de plattere organisatie en wat meer informele sfeer. Een goede werksfeer is natuurlijk wat veel detacheringsorganisaties beloven, maar DITCO maakt hier ook echt werk van.”

Mike GroenestijnNetwerkbeheerder

DITCO als werkgever

Zo lang bij dezelfde klant, mis je dan niet de verbinding met DITCO? Mike:” Nee hoor. Ik heb voor DITCO als werkgever gekozen vanwege de plattere organisatie en wat meer informele sfeer. Een goede werksfeer is natuurlijk wat veel detacheringsorganisaties beloven, maar DITCO maakt hier ook echt werk van. Naast (online) kennissessies hield ik tijdens de coronapandemie bijvoorbeeld ook makkelijk contact met mijn manager van DITCO. In tegenstelling tot gedetacheerden van andere organisaties, zijn wij regelmatig koffie gaan drinken en gaan wandelen. Dat is prettig, want hierdoor kon ik makkelijker aangeven waar ik bijvoorbeeld tegen aanloop bij een opdrachtgever.”

Mogelijk ook interessant