De klant door en door kennen
Buiten deze operatie vangt Johan ook gewoon tickets binnen zijn team op. De goedlachse Westlander benut daarvoor als het kan ook de kennis van zijn DITCO-collega’s. “Ik regel veel dingen tussendoor. Voor onze back-ups moest een server verplaatst worden, disks bijgezet, er moest een TPM-chip ingebouwd worden en hij moest opnieuw geïnstalleerd. Als je dat normaal wil doen, moet je allemaal formulieren invullen en loop je tegen allerlei barrières aan. Maar ik heb DITCO-collega Frank (Schellevis, red.) gebeld en gezegd: Frank, wij moeten even een bak koffie drinken. En alles is vervolgens geregeld zonder een formulier in te vullen. Wel officieel, niets illegaal, maar even sociaal een bakkie doen en het is geregeld.”
Omdat hij vaker weg ging en terugkwam bij dezelfde klant, kent hij de bank door en door. “Een van de dingen die speelt is het uitfaseren van Windows 2008. We hebben nog een aantal servers staan en daar nemen we langzaam afscheid van. Die kunnen we wel uitzetten, maar dan stopt voor een deel van de mensen de wifi-verbinding. Dat weet ik, dus ik ga er voorzichtig mee om, maar dat doet niet iedereen. Het gebeurt nogal eens dat iemand belt en zegt ‘alles is omgezet’, maar dan weet ik wel beter.”
Er staan steeds minder servers on prem hoewel de bank nog drie, straks twee, goedgevulde datacenters heeft. “Microsoft wil natuurlijk dat on prem een uitstervend verhaal is, maar dat zal niet gebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat er nog altijd een deel blijft staan. Zeker voor een bank. De afhankelijkheid is te groot, er zijn zaken die gewoon bij wet nog steeds niet naar de cloud mogen en je houdt, ook hier, altijd legacy-applicaties die je niet naar de cloud krijgt. Het zal vast een stuk minder worden, maar helemaal uitsterven zal nooit gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan De Nederlandse Bank die de iDEAL servers bij Microsoft in de cloud zet. Dat kan zomaar niet.”