Werving van nieuwe medewerkers is ontzettend belangrijk voor veel bedrijven. Een schaarse kandidatenmarkt brengt logischerwijs met zich mee dat gewilde kandidaten meer benaderd worden. Ook binnen DITCO hebben wij te maken met de uitdaging om de juiste kandidaten te vinden en aan ons te binden. Hoe we dit aanpakken, vertel ik je graag.

Er zijn ongelooflijk veel factoren die invloed hebben op deze werving. Denk hierbij aan het gevoerde beleid, de naam van het bedrijf, de sector, de branche, krapte of juist ruimte op de arbeidsmarkt en nog tal van andere factoren.  Logischerwijs komt recruitment dan ook in allerlei vormen. Zo zijn er situaties waarin het plaatsen van een vacature voldoende is om de juiste mensen te vinden. Er zijn echter óók tal van situaties waarin het vinden en aantrekken van de juiste mensen een enorme opgave is. Dit laatste doet zich steeds vaker voor en de IT-branche is hierin al jaren een typisch voorbeeld. Deze situatie zorgt ervoor dat kandidaten kunnen kiezen uit werkgevers en wij als recruiters beter ons best moeten doen. Meer bedrijven zijn dus in de markt voor dezelfde kandidaten. Zij investeren dus in interne recruitmentcapaciteit of zoeken andere oplossingen. Denk aan samenwerking met bijvoorbeeld werving & selectiebureaus en detacheringsbureaus. Een schaarse kandidatenmarkt brengt logischerwijs met zich mee dat gewilde kandidaten meer benaderd worden.

Wat is het gevolg?

Om in deze arbeidsmarkt toch de juiste kandidaten te triggeren zoeken recruiters allerlei (nieuwe) oplossingen. Wat we de laatste jaren meer en meer zien is de onpersoonlijke, copy paste benadering. Uiteindelijk wordt het gewoon als wiskundig model benaderd: hoe meer mensen je benadert hoe meer mensen er uiteindelijk positief reageren. Des te groter is weer de kans dat je de juiste kandidaat spreekt en de vacature invult. LinkedIn is hiervoor een veelgebruikt medium. Het sturen van inmails is een belangrijke taak van veel recruiters. Vrijwel iedere IT’er zal ervaring hebben met het ontvangen van dit soort inmails. Veelgehoorde kritiek: Onpersoonlijke, standaard berichten. Berichten over functies die niet aansluiten bij de kennis of het niveau. Berichten die amper informatie bevatten of domweg berichten met fouten, half ingevulde templates of de verkeerde aanhef.

Hoewel dit vervelend is voor de kandidaat, is dit nog wat anders dan de agressieve benadering: Ongevraagd bellen of bellen naar de werkgever van de kandidaat. Zo zijn er bijvoorbeeld telefoonlijsten met nummers van mogelijke kandidaten te koop, opgehaald door scraping software. Ook herhaaldelijk sturen van berichten, ongevraagd toesturen van vacature nieuwsbrieven of zelfs het fysiek benaderen van kandidaten komt voor. Een andere tactiek die specifiek speelt bij werving & selectie en detacheringsbureaus is het ongevraagd voorstellen van kandidaten bij potentiële opdracht en -werkgever. In sommige gevallen blijken deze kandidaten niet eens gesproken te zijn!

Werkt dit?

Een belangrijke vraag is dan ook: Werkt dit? Werkt een onpersoonlijke, agressieve benadering? Werkt informatie achterhouden? Volgens ons in ieder geval niet. Wie wil er immers onpersoonlijk of agressief benaderd worden over een functie die niet eens past? Wie wil er dat zijn of haar gegevens klakkeloos gedeeld worden? Ook wij horen vanuit onze collega’s de geluiden: Dit is niet de manier die werkt. Daarnaast zijn er online tal van voorbeelden te vinden waarin bijvoorbeeld IT’ers hun gal spuwen over dit soort praktijken. Uiteindelijk heeft niemand hier baat bij: De benaderde kandidaat vindt het vervelend, het beeld van het bedrijf en andere, goedwillende recruiters krijgt een knauw en uiteindelijk wordt de vacature niet ingevuld.

“Waar wij in geloven? Persoonlijke benadering met aandacht, energie, op basis van technische expertise, transparantie over de (on)mogelijkheden en uitdagingen. Geen 'numbers game’ maar oprechte interesse in iedere kandidaat. We bouwen graag een band op, nemen de tijd en zorgen er zo voor dat iedere kandidaat, met of zonder interesse in een overstap, een positief en kloppend beeld heeft van DITCO.”

Bart BrouwersCorporate Recruiter

Onze kijk:

Concluderen wat niet werkt is punt 1. Bedenken hoe het, volgens ons, wél werkt is een punt 2. Het is hierbij belangrijk om te kijken naar DITCO als bedrijf, wij zijn ondernemend, nemen graag initiatief en investeren graag in kennis. Daarnaast hechten wij waarde aan fun, informeel contact en gezelligheid vanuit oprechte interesse. Al deze punten dragen wij graag uit, de manier waarop wij kandidaten benaderen sluit hier dan ook bij aan. Waar wij in geloven? Persoonlijke benadering met aandacht, energie, op basis van technische expertise, transparantie over de (on)mogelijkheden en uitdagingen. Geen ‘numbers game’ maar oprechte interesse in iedere kandidaat. We bouwen graag een band op, nemen de tijd en zorgen er zo voor dat iedere kandidaat, met of zonder interesse in een overstap, een positief en kloppend beeld heeft van DITCO. Past het niet? Even goede vrienden. Geen interesse? Ook goed, fijn dat je op je plek zit! Toch nog vragen? Altijd welkom!

Daarnaast zijn wij ambitieus, willen we beter worden en zijn we een kennisorganisatie. We zijn dan ook continu aan het verbeteren, op allerlei vlakken. We verdiepen ons in de IT, in de arbeidsmarkt, in de mogelijkheden en trends op recruitment gebied. We blijven in contact met onze eigen medewerkers, zij zijn een klankbord voor ons. Alles om uiteindelijk de kandidaat een mooie, passende rol te kunnen bieden in onze organisatie. Het creëren van een win-win situatie is ons doel, dit op een manier die past bij jou, en bij ons.